Author: Estefania
•16:05

Aquest matí quan m'he llevat, he agafat la càmara, una llibreta i un boli i he anat a visitar el Museu Molí Paperer del meu poble.

El Museu Molí Paperer de Capellades


El Museu Molí Paperer de Capellades es troba situat a l'antic molí paperer del segle XVIII conegut amb el nom de Molí de la Vila. Capellades es va convertir, entre els segles XVIII i XIX, en un dels centres productors de paper més importants del país i el seu "paper de barba" va assolir fama internacional. L'any 1958, sota la iniciativa d'un grup d'industrials paperers, es fundà el Museu.


En les sales d'exposició permanent es recull la història del paper des dels seus orígens fins als processos actuals de fabricació. En el soterrani del molí, on encara avui dia es continua fabricant paper fet a mà, tots els visitants poden conèxier detalladament tot el procés artesanal del paper, amb eines i maquinària originals. Les col·leccions i la documentació que s'hi conserven estan dedicats a l'estudi històric i artístic del paper. El museu acull, a més, exposicions temporals i organitza cursos i tallers especialitzats que amplien la seva oferta cultural.


Serveis i activitats:

  • Visites guiades (tots els nivells).
  • Tallers de paper fet a mà (estudiants, esplais, jubilats i altres grups).
  • Tallers de paper fet a mà (individuals i familiars).
  • Cursos, jornades i seminaris especialitzats en paper.
  • Sala d´exposicions temporals.
  • Biblioteca especialitzada en paper.
  • Fabricació i venda de paper fet a mà.
Serveis educatius:

1. VISITES GUIADES:

  • El paper: història i fabricació: en aquesta visita et fan una petita introducció del Museu i dels molins paperers. Fas un recorregut per les diverses sales del Museu. Es fan demostracions de l'elaboració del paper fet a mà amb la maquinària pròpia.

  • El paper de la impremta: és una exposició que han obert nova dedicada a la relació entre el paper i els diferents sitemes d'impressió al llarg de la història.
Aquestes visites estan dedicades per a nens d'Educació Primària, Secundària i Batxillerat.

2. ACTIVITATS:

  • Activitats per fer a l’aula i a l’exterior del Museu: S'han desenvolupat 2 blocs d'activitats: - 1r bloc (activitats per realitzar-les a l'escola) -2n bloc (activitats que es poden fer al mateix parc on es troba situat el Museu per tal d'aprofitar el temps d'espera de l'inici de la visita). Aquestes activitats estan basades en el joc i en l'observació de l'entorn com a mètodes d'aprenentatge. Aquestes activitats estan pensades per aquells grups de cicle inicial, mitjà i superior.

3. TALLERS:

  • Taller d’elaboració de paper fet a mà (blanc)
  • Taller d’elaboració de paper fet a mà (color)
  • Taller d’elaboració de paper reciclat
Aquests tallers estan pensats per a Educació Secundària, Batxillerat i Cicles formatius de Grau Mitjà.

Us adjunto un vídeo que he trobat d'una visita al Museu amb nens:


Després d'aconseguir tota la informació necessària he anat a fer una visita a una nova exposició:

El paper de la impremta.

Aquesta exposició, com ja he dit avans esta dedicada a la relació entre el paper i els diferents sistemes d'impressió al llarg de la història. En el primer àmbit pots veure una rèplica de la impremta Gutenberg; després una impremta Stanhope del s.XIX on s'eplica el procés d'impressió de textos a partir de tipus mòbils. La impressió d'imartges és recollida en un àmbit en el que s'exposen quatre tècniques d'estampació: la xilografia, la calcografia, la serirafia i la litografia.

A continuació us adjunto una presentació PowerPoint que he fet per guiarme alhora de fer l'exposició al Seminari, és una síntesi de tota la informació més rellevant:


Aquest Museu ofereix diferents serveis ja sigui per a grans com per a petits, i és molt interessant de visitar ja que pots veure com feien el paper anteriorment i tu mateix ho pots experimentar. Desde el meu punt de vista, ho recomanaria a totes les escoles, per a que puguin ensenyar als nens les tecnologies que es tenien aleshores i puguin els nens experimentar.

Webs d'interès:
Author: Estefania
•18:43

Conferència que va impartir l'Anna Perez a l'auditori de la FPCEE Blanquerna sobre l'ús dels blocs a l'escola

El bloc és una eina d'aprenentatge que ens permet expressar tot allò que observem. Es diu que el mestre ha de ser un mestre reflexiu, i per tant, el bloc és una eina que ens ajuda a ser reflexius, observadors, i ens permet deixar escrit tot allò que hem interpretat, que hem après, etc, dia a dia.
Han aparegut una sèrie de paraules noves, les quals anomenem neologismes com blocaire, post, catosfera, blocs... Aquestes paraules avui dia són d'ús corrent, però molta gent les desconeix.

Web 1.0 i web 2.0

La web 1.0 és un àmbit de comunicació que es redueix a poques persones, en canvi, la web 2.O qui crea contingut és qualsevol persona, i això és gràcies a que les eines ens ho permeten, és a dir, s'han fet molt fàcils perquè tothom hi pugui interactuar. En la imatge que podeu veure a continuació podeu veure una comparativa del moviment de creació del contingut i de rebre respecte el 96 al 2006, es a dir, en 10 anys han passat molts canvis. Ja no és només una

sola persona que crea un contingut, sinó que el fet de crearla, implica que un altre ho llegeix, un altre interactua amb aquesta informació que s'ha fet.



Aquesta web 2.0 té moltes eines com gmail, google, blogger, youtube, etc. Estem en un món on tots aquests avenços són molt importants i tots podem interactuar.

Internet significa accedir a un món audiovisual i multimèdia, un món que ha anat evolucionant cap a la comunicació a través dels sentits. Si avans amb internet erem lectors i espectadors, només uns quants penjàvem continguts, ara i gràcies a la web 2.0 qualsevol ho pot fer i qualsevol pot interactuar amb els continguts penjats.

La base on majoritàriament aquests continguts queden recolzats són els blocs, tant els personals com els col·lectius. Ara podem trobar galeria d'imatges, vídeos, àudio, etc. Els blocs ens permeten fer xarxa.

Els blocs a l'escola

A l'escola treballem amb alumnes del segle XXI nens i nenes, adolescent i joves que viuen de ple en una internet multimèdia on les possibilitats de comunicar i crear continguts és molt gran.

Probablement per aquest motiu moltes escoles comencen a fer un ús educatiu dels blocs... per la seva capacitat d'afavorir les competències lingüístiques i digitals però de ben segur per les possibilitats que els textos siguin significatius, que tinguin una funció i un sentit: Escrivim per ser llegits, parlem per ser escoltats, perquè ens vegin, i a més... ens poden respondre i ampliar o opinar sobre el que diem ... els blocs fan possible l'escriptura en xarxa, per tant, el poder treballar de forma cooperativa.

Ens hem de plantejar una sèrie de preguntes tant amb el professorat com amb els alumnes pel que fa a aquest tema:
  • Preparem els alumnes per la societat que els toca viure?
  • Continuem fent recerca d'informació en una sola font quan hi ha milers a l'abast?
  • Donem un sentit útil i didàctic a Youtube's messengers i metroflogs?
  • Continuem veient l'escola com una realitat tancada entre quatre parets desconnectada del món?
  • Aprofitem les noves plataformes per millorar la didàctica i l'educació?
  • Qui és el protagonista, el mestre o l'alumne?
Per evitar els possibles usos incorrectes de moltes eines, el que hem de fer és educar els nens, guiar-los perquè no facin un mal ús amb l'Internet i sàpiguen treure benefici i n'aprenguin.

Reflexió personal

Aquesta conferència m'ha sigut molt útil, de fet no savia, que les tecnologies tinguéssin tanta importància en l'àmbit educatiu, és a dir, tot va molt més enllà que enviar un correu o fer un post al blog. Aquest curs, per primer cop he començat a treballar amb el blog, per tant, podríem dir que en aquest àmbit sóc bastant novata, però espero que amb el dia a dia, en un futur pugui arribbar a dominar-lo i que em sigui de gran ajuda per la meva tasca com a futura mestre. A la conferència ens han explicat les diferents funcionalitats dels blocs, que no són pas poques, i la veritat és que les desconexia quasi totes, i trobo que cadascuna d'elles és molt interessant.
És molt important el treball en xarxa i la cooperació de tots els alumnes amb aquest. Avui en dia moltes escoles ja treballen amb els blocs, d'aquesta manera s'aconsegueix que hi hagi un tracte més individualitzat entre professor i alumne.

Durant aquesta conferència, m'ha vingut al cap una experiència personal. L'any passat, durant el curs de segon de batxillerat, a l'últim trimestre, molts dels professors ens donàven els seus correus per tal de poder contactar amb ells sempre que tinguéssim algun problema alhora d'estudiar, com que s'apropava la selectivitat, havíem d''estudiar dur, i les hores lectives de classe se'ns feien curtes. Jo m'enrecordo que em dedicava a l'estudi constantment i sempre que tenia algun dubte acudia al professor via email, i el fet de que als pocs minuts ja tinguéssis una resposta i aquell dubte resolt, em va servir de gran ajuda. Així doncs, ara pensava, que un blog dedicat a l'assignatura aquella, on tots els alumnes poguéssim interactuar haguere sigut també de gran ajuda, perquè estic segura de que molts dels dubtes que jo tenia, altres companys de classe també els podien tenir. Per tant, els blogs, poden arribar a ser una molt bona eina, envers a l'educació i l'aprenentatge de tot estudiant.

Author: Estefania
•6:11
A la última sessió de Gitic vam fer ús de 4 programes diferents o (experiències d'aprenentatge):



  1. Primer de tot vam fer un dictat sobre un poema titulat "La vaca suïssa" utilitzant el Word i vam fer diferents accions com asenyalar amb el marcador groc i assenyalar amb els colors vermells o blaus, allò que el Xavi ens va manar.

  2. Vam baixa la demo del programa Crayon Physics i vam jugar una estona.

  3. Vam anar a la Zona Clic i vam executar l'activitat "Utillatge químic"

  4. Vam comentar en què consistia el llenguatge Logo. L'activitat va consistir en que un alumne de la classe va indicar al professor com arribar a la porta només utilitzant una sèrie de frases: -avançar a la dreta, avançar a l'esquerra, girar 90º, entre d'altres.

Tot seguit vam comentar les metàfores d'ús de l'ordinador per a l'aprenentatge de Crook i vam associar cada experiència amb una de les metàfores.

PRÀCTICA 1: Justificar en el bloc personal l'associació de cadascuna de les experiències fetes a classe amb les metàfores de l'aprenentage amb ordinador.

•La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
En aquesta metàfora es fa referència al mètode tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'alumne, utilitzant diversos programes informàtics que ofereixen activitats educatives, com per exemple les activitats JClic que hem donat a classe.

Aquest tipus d'activitats són les més emprades a les escoles, es posa en pràctica qualsevol activitat donada a classe de qualsevol assignatura. De fet, jo de petita havia fet algunes de les activitats JClic desde l'assignatura d'anglès o català per exemple, per a treballar diferents punts de les matèries.

•La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
En aquesta metàfora és l'alumne qui controla a la màquina, per tant, és ell qui dona les instruccions a l'ordinador i li indica les tasques que ha de fer.
Aquesta metàfora l'associaria amb el llenguatge Logo com hem pogut comprovar amb el joc, nosaltres introduiem les dades per a que l'objecte gràfic, en aquest cas la tortuga, obeís les nostres instruccions. Així el nen pot experimentar, descobrir i construir mitjançant aquest tipus d'activitat. A més a més, nosaltres també ho vam fer guiant al professor fins a la porta amb el mateix llenguatge Logo. Així doncs, vam comprovar que en aquest tipus d'experiència d'aprenentatge, el mestre queda en un segon plà i ha d'observar i guiar el procés de treball del nen, també pot intervenir plantejant diferents preguntes a l'alumnat que li serveixin de reflexió al nen.

•La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que ofereix el llenguatge Logo. Amb aquest tipus de metàfora incluiriem l'activitat de Crayon Physics, mitjançant aquest el nen té la llibertat de crear diverses formes o línies i seguint la llei de la gravetat podem arribar a caçar estrelles, però són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres, però no afegir-ne de nous. Aquesta activitat la vaig trobar molt innovadora i creativa per als nens i fins i tot per als adults, ja que a mi em va agradar molt

•La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
Podem afirmar que avui en dia l'ordinador és una eina que s'utitza dia dia, tant per a treballar, com per a l'oci o comunicar-se amb els alstres. L'ordinador s'ha convertit en un mitjà que utilitzem en el nostre dia a dia, tant per treballar com les estones d'oci. Aquest fet és un tema d'actualitat tractat a les escoles pel que fa a l'educació.

Així doncs, els infants haurien de treballar des de ben petits amb totes aquestes eines que ens ofereix l'ordinador, però se'ls ha de guiar i ensenyar perquè en puguin fer un bon ús. S'ha de dir, que l'ordinador no pot substituir els mètodes tradicionals, però és una eina complementària a aquestes.

Aquest tipus de metàfora la podem relacionar amb el dictat del poema que hem fet a classe utilitzant el Word (escriure).


Per a concluir l'entrada, dir que hem pogut observar les diverses metàfores d'aprenentatge que hi ha a l'hora d'utilitzar l'ordinador, cosa que no m'havia plantejat mai, i s'ha de tenir en compte que tenen diversos tipus d'activitats i de rols tant pel que fa als mestres com als alumnes
Author: Estefania
•6:11
La setmana del 2 de novembre al 6 de novembre vam dedicar les sessions de COED a preparar els debats. El dijous 12 de novembre van començar les exposicions orals.

Primer de tot vam començar la sessió amb les recitacions, per sort, no era el meu torn, però hi havia un cúmul de nervis a l'aula impresionant. Aquesta activitat m'ha agradat moltíssim, cadascú ho feia d'una manera diferent, però tots trobo que ho han fet molt bé.
Tot seguit els debats, el primer grup el va fer sobre "La proposta d'ampliació d'educació obligatòria fins als 18 anys" que trobo que és un tema molt interessat per fer un debat. Suposo que tots estàven molt nerviosos perquè eren els primers de fet el debat, però crec que van fer una bona exposició oral.
El segon grup, el meu, vam fer el debat sobre "Les escoles mixtes, si o no?" un tema força actual crec. Teniem molts arguments tant a favor com en contra, el problema era que teníem poc temps i l'havíem de respectar.
Arguments a favor:
Arguments en contra:
Tant les que anàvem a favor, com les que anàvem en contra, crec que hem fet el nostre paper tal i com s'havia de fer, hem argumentat d'una manera convincent i independenment de qui guanyés el debat, crec que els dos grups hem fet les nostre intervencions correctament.
Crec que l'exposició ens ha quedat molt bé, de fet, darrere d'aquella presentació hi havien moltes hores de dedicació entre tots els participants, ens hem ajudat d'una presentació powerpoint on hi reculliem fragments de notícies significatives. A continuació us l'adjunto:
Ara, us passo alguns links amb notícies o articles d'opinió sobre aquest tema que trobo bastant interessants:

Per acabar, la pròxima web que us passaré és d'una institució educativa diferenciada que m'ha cridat molt l'atenció. Com que jo argumentava en contra de les escoles mixtes, buscant informació vaig trobar aquesta web, i em va agradar com enfocaven l'ensenyament:

I per acabar, les conclusions a les que el meu grup vàrem arribar són:

-Les escoles homogènies tenen millors resultats acadèmics com s'ha demostrat en diversos anuncies, com per exemple l'informe de EASSE (associació europea de educació d'un sol sexe), al Regne Unit, que 81 de les 100 escoles amb millors resultats són escoles homogènies.
-Les escoles mixtes no han aconseguit la igualtat entre sexes que desitjaven quan van unir-los. En diverses escoles mixtes les nenes són apartades, abandonades, marginades i inclus maltractades.
-Els benenficis de les escoles homogènies són: millora en el procès d'aprenentatge ja que estàn menys distrets, i ajuda a un millor desenvolupament de la personalitat dels alumnes.
-Hi ha menys problemes de disciplina i distraccions a classe, i els alumnes estàn més dirigits i centrats.

Fins aquí la última sessió, per acabar m'agradaria dir que aquesta última classe l'he trobada molt interessat, trobo que escoltant als altres s'apren moltíssim. He hagut de passar per una situació tensa i amb molt de nerviosisme, però una vegada fet, et sents satisfet. Ara a observar com ho fan els meus companys a les pròximes sessions, i esperar fins que sigui el meu torn de recitar.

Author: Estefania
•6:10
El divendres a TIC vam finalitzar el muntatge del vídeo. Vam utilitzar el programa Windows Movie Maker, amb el qual es poden fer diverses aplicacions.

Primer de tot vam ajuntar les diferents escenes que havíem gravat, vam posar-hi efectes de so, efectes de presentació de diapositives i d'altres.

Aquí teniu el resultat :


video



GRUP: Àlex, Marta, Mar, Estefania




Author: Estefania
•12:09
Avui faig una entrada simplement per mostrar un mural que vam fer per el treball de creació de l'assignatura Societat, família i escola, que trobo que ens va quedar molt bonic i que vam treballar amb molt d'esforç.

Nosaltres vam treballar el Dret a l'Educació i vam fer l'exposició complementant-la amb un vídeo, una breu explicació sobre el dret i aquest mural que és una representació d'una classe.





A continuació els Drets que tot infant té:

Declaració Universal dels Drets de l'Infant

1. Dret a la igualtat, sense distinció de raça, religió o nacionalitat.
2. Dret a una protecció especial que asseguri un creixement mental i social sa i lliure.
3. Dret a un nom i a una nacionalitat.
4. Dret a una alimentació, habitatge i atenció mèdica adequats.
5. Dret a una educació i atenció especials per als infants físicament o mentalment disminuits.
6. Dret a comprensió i afecte per part de les famílies i de la societat.
7. Dret a l'educació gratuita. Dret a divertir-se i a jugar.
8. Dret a atenció i ajuda preferents en cas de perill.
9. Dret a protecció contra l'abandonament i l'explotació en el treball.
10. Dret a rebre una educació que fomenti la solidaritat, l'amistat i la justícia entre tothom.


Author: Estefania
•23:32

Avui hem treballat amb la viquipèdia.

1- Què són els Wiki i com funcionen?

Gràcies a la intervenció voluntària de l'home, avui en dia es pot fer ús de la viquipèdia i aquesta és possible per la mediació d'un software capaç de canalitzar-la correctament, entre d'altres factors. Per saber com funcionen els wikis us passo el link d'un vídeo que hem vist a classe on ho explica:

2- Pedagogia i wikis

Els valors pedagògics que tenen els wikis:

  • són democràtics
  • incorporen la noció de contingut dinàmic en contínua actualització:
  • la tecnologia Wiki promou l'escriptura
  • faciliten l'autoria distribuïda de documents públics
  • amplifiquen la interacció
  • promouen la negociació
  • faciliten l'edició col·laborativa i oberta
  • generen patrimoni cultural col·lectiu durable
  • promouen el voluntariat
  • els Wikis i l'anonimat responsable

Com podeu veure, les wikis tenen diferents virtuts. Si consulteu el bloc TIC o TAC de Jordi Vivancos, podreu llegir les explicacions corresponents a aquestes enumeracions al final de l'entrada:

3- Què triem un Bloc o un Wiki?

Us adjunto aquesta sèrie de diapositives passades a classe que parlen sobre aquest tema:

Després de fer una petita introducció al tema de les enciclopèdies i les viquipèdies, hem començat a parlar sobre el treball que haurem de fer en grup.

Author: Estefania
•12:09
El divendres vam treballar els diferents recursos i serveis que tenim a Internet. Per parelles vam presentar les diferents webs:

Youtube --> http://www.youtube.com/
Zoho --> http://http//www.zoho.com
Google Llibres --> http://books.google.cat/books
Laboratori COMSOC --> http://www.edu365.cat/
SitePal --> http://www.sitepal.com/
Cercador Google --> http://google.com/
Dotsub.com --> http://dotsub.com/
Visible Body --> http://www.visiblebody.com/
EyeOs --> http://ca.eyeos.org/ o bé http://es.eyeos.org/
iGoogle --> http://www.google/.
Encarta --> http://es.encarta.msn.com/
Traductor Google --> http://translate.google.com/
Softcatalà --> http://www.softcatala.org/
Google Earth --> http://earth.google.com/

Jo vaig fer la presentació amb l'Àlex i ens va tocar la web SitePal. Per fer la presentació vam utilitzar la web que havíem de presentar, vam crear un avatar, i aquest mateix la va fer. A continucació us paso la presentació:

Bona tarda.
Som l'Alex i l'Estefania i el nostre avatar us farà la presentació sobre la pàgina www.sitepal.com. Aquesta web s'utilitza per crear avatars, cada usuari pot crear el seu avatar segons la seva finalitat, que volem dir amb això, per posar un exemple:
Com podeu veure el nostre avatar és una bruixa, i per que? Doncs demà és la Castanyada, i en aquest cas, hem fet una bruixa que us explicarà en el nostre nom que és aquest web i per acabar té un missatge per vosaltres. Aquests avatars tenen tenen diferents funcions. Es poden utilitzar per fer tutorials, per fer de guies en pàgines webs, entre d'altres. Si esteu interessats consulteu la web i podeu crear un avatar gratuïtament.
Per acabar ens agradaria desitjar-vos que tinguéssiu una bona castanyada. Menjeu molts moniatos i castanyes.

Alex i Estefania.


Cal a dir, que en aquesta sessió vaig aprendre moltíssimes coses sobre els serveis d'Internets. Per exemple, el Google Books trobo que és una eina molt útil, és una web en la que pots buscar llibres i guardar-te'ls o imprimir-te'ls, és a dir, és com una biblioteca virtual. I em va cridar força l'atenció, així que la vaig utilitzar, i a continuació us passo el link on com podeu veure, tinc guardat el llibre de Escuela y Territorio que el necessito per fer un treball.

http://books.google.com/books?uid=14441580953626542808&hl=es
Author: Estefania
•8:32
dijous 29 de novembre del 2009

La sessió del dijous la vam començar mirant un debat d'uns estudiants universitàris que participàven en una lliga de debats. Tot seguit cam començar a treballar les pautes per realitzar un debat ja que a partir del dia 12 d'octubre farem debats.

Aspectes organitzatius.

-En cada grup ha d'haver-hi un "capità" que és qui coordinarà la planificació del treball des de l'inici fins al final.
-Cada debat constarà de 4 parts, les qual.s duraran 3 minuts.
-Durant els debats, disposarem d'una pauta per avaluar els altres companys

Una vegada fet això, vam fer els grups per començar a preparar els debats.