Un camell d'Orient
(Nadala de Manel)
Un camell d’Orient entra a la ciutat,
Carrega a la gepa un sac ple de regals.
Pregunta al seu Rei quin camí han de seguir,
però l’home està ben adormit,
el camell vol despertar-lo amb un crit
que es perd en la nit.
“Disculpi taxista, em podria orientar?
Som a nit de Reis, com vostè ja sabrà,
un nen i una nena ens estan esperant,
portem uns paquets de molt lluny,
però el Rei ha caigut en un somni profund
i estic tan perdut!”
Grimpa el camell, grimpa, grimpa pel fanal!
Descansa al balcó del pis principal,
es topa amb pa i aigua que li han preparat,
però el Rei dorm en el carreró
i el camell no vol malgastar l’ocasió
de tastar unes neules i un torró.
I es mira al pessebre i es troba atractiu,
allà entre la molsa, travessant un riu,
però no queda temps i s’apropa al sofà,
amb les dents treu, amb cura, del sac,
una bicicleta de colors llampants,
unes nines russes i un soldat.
Un camell d’Orient surt de la ciutat!
La gepa lleugera buida de regals!
El Rei es desperta i pregunta on estan.
“Pot estar tranquil Majestat”,
contesta la bèstia avançant per l’asfalt,
“ja l’avisaré en arribar”.
I el sol va sortint i el rei segueix roncant!
I el sol va sortint i el rei segueix roncant!
Il·lustració de Matt Davidson
Fotografia de part de Capellades nevat
A continuació us adjuntu un poema de Miquel Martí i Pol sobre l'Hivern:
Hivern
(Miquel Martí i Pol)
Estimo la quietud dels jardins
i les mans inflades i vermelles del manobres.
Estimo la tendresa de la pluja
i el pas insegur dels vells damunt la neu.
Estimo els arbres amb dibuixos de gebre
i la quietud dels capvespres vora l'estufa.
Estimo les nits inacabables
i la gent que s'apressa sortint del cinema.
L'hivern no és trist:
és una mica malenconiós,
d'una malenconia blanca i molt íntima.
L'hivern no és el fred i la neu:
és un oblidar la preponderància del verd,
un recomençar sempre esperançat.
L'hivern no és els diesde boira:
és una rara flexibilitat de la llum
damunt de les coses.
L'hivern és silenci,
és el poble en silenci,
és el silenci de les cases
i el de les cambres
i el de la gent que mira, rera els vidres,
com la neu unifica els horitzons
i ho torna tot
colpidorament pròxim i assequible.
Per grups vam fer un treball sobre la Viquipèdia i la segona part del treball consistia en fer una intervenció a la Viquipèdia. Abans d'això, vam haver de còneixer el funcionament de la Viquipèdia i de la normativa de participació, i després seguir el llibre d'estil per fer-ho. Hi han una sèrie de pautes i normes que has de seguir per poder penjar informació a la Viquipèdia.
Primer de tot vam fer el treball escrit de la Viquipèdia, com ja he dit anteriorment i una vegada introduïdes una mica més en aquest món, vam fer la segona part del treball, ara tocava intervenir-hi!
Qüestió 1. Digitalització
Digitalització: es un procés que consisteix en convertir informació analògica de diversos tipus en informació digital de codis binaris en digital (exemple: convertir una imatge en un arxiu)
Multimèdia: és un sistema que utilitza diversos mitjan d’expressió (textos, vídeos, imatges..) que permeten presentar o comunicar informació
Tic: són les sigles de Tecnologies de la Informació i la Comunicació
-Comenteu amb exemples les possibilitats de la informació digitalitzada.
Possibilitats de la informació digital:
Allò que està digitalitzat o podem veure en una pantalla, ho podem imprimir, la informació digital la podem transmetre a través d’internet, també la podem manipularla (photoshop i altre sprogrames per retocar fotografies ), podem reproduir un arxius de so infinites vegades, ho podem penjar per internet, ho podem convertir en un altre format, es pot copiar 10 mil vegades, es pot compartir, es pot combinar per exemple el so amb un text i aleshores es un document multimèdia
Qüestió 2. Llenguatge audiovisual i mass media
-Què s'enten per llenguatge audiovisual?
És aquella comunicació que utilitza la combinació de sons videos imatges per comunicar una idea, perque sigui percebut simultàniament
def. simple: es una manera de comunicar-nos, expresar-nos mitjançant imatges i sons.
-Comenteu-ne les semblances i les diferències amb el llenguatge
Llenguatge verbal és el llenguatge escrit o parlat (PARAULES)
El llenguatge audiovisual també pot ser textual més els altres com fotografies, vídeos... (IMATGES)
Diferencia entre mirar un quadre i llegir una descripció de un paisatge: quan mires un cuadre veus la imatge al moment, en canvia en una descripció és pas a pas, un és sintètic i l’altre és analític.
-Relacioneu-ho amb la influencia educativa de les mass media
Influència negativa
Els Mitjans de comunicació reforçen allò que aprenem a l'escola mitjançant el llenguatge verbal. Hi ha complementarietat.
La televisió permet reforçar els aprenentatges escolars, tenint en compte que a l'escola sovint treballem molt més amb llenguatge verbal.
Un documental és molt més motivador que no pas la mestre quan expliquen com viuen les zebres per posar ue.
A través dels mitjans de comunicació, moltes vegades desde la televisió es poden deseducar els nens.
Qüestió 3. Internet. Hipertext. Xarxes de conexiement.
-Que s'entén per hipertext?
Qüestió 4. Societat digital. web 2.0
-Explica el concepte de web 2.0
-Justifica perquè la wikièedia i el facebook son recurossos direcamenet relacionats amb aquest.
Qüestió 5. Recursos TIC per a l'aprenentatge: metàfores
Qüestió 6. Aprenentattge col·laboratiu
Com podeu veure no ho hem arribat a treballar tot, però ara ja tenim una petita idea sobre l'exàmen de l'assignatura.
Un WebQuest és una proposta didàctica que presenta diverses activitats de recerca. La informació d'aquestes activitats de recerca prové majoritàriament de recursos d'Internet.
He triat una Webquest anomenada El Sistema Solar.
Aquesta Webquest està destinada a nens d'educació primària. Com diu el seu nom, tracta sobre un tema que desde el meu punt de vista és molt interessant, l'Univers, així, els nens poden descobrir i aprendre diferents coses sobre aquest.
Els nens hauran de treballar en grups de tres estudiants, i cadascun haurà de fer un paper d'un personatge científic diferent:
- el responsable gràfic
- el tècnic informàtic
- el responsable de la correcció lingüística
El projecte consisteix en ajuda al professor Sinof a aclarir i confirmar les diferents hipòtesis sobre el Sistema Solar. Per fer-ho, els nens hauran de dur a terme 7 activitats diferents. Hauran de fer una sèrie d'exercicis i gràcies als enllaços que trobaran podran obtenir diferent informació sobre cada activitat que es planteja. Per acabar el treball hauran de fer un treball final mitjançant una presentació PowerPoint, una web o un full de Word, ells mateixos poden triar i hauran de demostrar totes les hipòtesis que s'havien plantejat al principi.
D'aquesta manera els nens aprenen sobre un dels temes donats a l'assignatura de Ciències Naturals i Socials d'una forma més innovadora i motivadora per a ells. Com diu a la mateixa WebQuest, treballar aquest tema mitjançant la WebQuest i gràcies als recursos que trobem a Internet permeten anar molt més enllà que amb el material habitual de l'aula.
Per acabar, dir que trobo que aquesta proposta didàctica és molt interessant ja que planteja als nens fer d'investigadors, és a dir, cada nen té un paper d'un científic diferent i d'aquesta manera, combinant el joc i el treball, aprenen nous conceptes sobre els temes del Sol, els planetes, els astres misteriosos, la Lluna, el quart creixent, el dia i la nit entre d'altres. Que són temes molt enigmatics i motivadors pel que fa als infants.
PRÀCTICA 1: Triar, enllaçar, descriure i valorar un exemple d'un Projecte Telemàtic
Un projecte telemàtic consisteix a dur a terme unes determinades activitats conjuntament amb altres escoles, i intercanviar-ne els resultats per internet. Amb això es pretén fomentar el treball cooperatiu i la comunicació entre escoles, de manera que als continguts propis de cada àrea s’hi afegeixen uns nous valors: el treball en grup, compartir responsabilitats i informació, aprendre dels altres, respectar opinions i cultures diferents, entre d'altres.
He triat el Projecte telemàtic "Inventa't un conte" que és un projecte de treball cooperatiu al voltant del conte on es fonamenta la imaginació i la creativitat. Està pensat per a nens que cursin cicle infantil, concretament per P-4 i P-5.
"Inventa’t un conte" és un intercanvi entre dues escoles.
Com funciona?
Primer de tot se'ls presenten els 6 personatges del conte i aleshores una escola comença a inventar-se un conte on han d’aparèixer aquests 6 sis personatges que se'ls ha presentat. Tot seguit s'envia per correu electrònic el conte a l’altre escola participant i qquesta en rebre’l ha de continuar el conte allà on l’ha deixat la primera escola. I així succesivament fins que una de les dues escoles posa fi al conte. Durant tot el procediment els nens poden anar afegint dibuixos, i és el mestre qui ha de controlar que el conte tingui introducció, nus i desenllaç.
Clicant a aquest link podeu veure alguns dels contes fets:
http://www.xtec.es/~rginer/inventa/curs00-01/elsconte.htm
Objectius del projecte:
- Fomentar la participació espontània a la classe.
- Començar a aprendre a treballar col·lectivament...
- Treball del llenguatge verbal.
- Treball del llenguatge plàstic.
- Fomentar la imaginació i la creativitat.
- Conèixer el correu electrònic com eina de comunicació.
Per acabar, dir que aquest projecte telemàtic és molt motivador per als nens, no a tots els hi agrada escoltar contes, i haver de crear i imaginar una història nova és una manera molt engrescadora i posivita pel que fa al desenvolupament de la seva ment.