Un camell d'Orient
(Nadala de Manel)
Un camell d’Orient entra a la ciutat,
Carrega a la gepa un sac ple de regals.
Pregunta al seu Rei quin camí han de seguir,
però l’home està ben adormit,
el camell vol despertar-lo amb un crit
que es perd en la nit.
“Disculpi taxista, em podria orientar?
Som a nit de Reis, com vostè ja sabrà,
un nen i una nena ens estan esperant,
portem uns paquets de molt lluny,
però el Rei ha caigut en un somni profund
i estic tan perdut!”
Grimpa el camell, grimpa, grimpa pel fanal!
Descansa al balcó del pis principal,
es topa amb pa i aigua que li han preparat,
però el Rei dorm en el carreró
i el camell no vol malgastar l’ocasió
de tastar unes neules i un torró.
I es mira al pessebre i es troba atractiu,
allà entre la molsa, travessant un riu,
però no queda temps i s’apropa al sofà,
amb les dents treu, amb cura, del sac,
una bicicleta de colors llampants,
unes nines russes i un soldat.
Un camell d’Orient surt de la ciutat!
La gepa lleugera buida de regals!
El Rei es desperta i pregunta on estan.
“Pot estar tranquil Majestat”,
contesta la bèstia avançant per l’asfalt,
“ja l’avisaré en arribar”.
I el sol va sortint i el rei segueix roncant!
I el sol va sortint i el rei segueix roncant!
Il·lustració de Matt Davidson
Fotografia de part de Capellades nevat
A continuació us adjuntu un poema de Miquel Martí i Pol sobre l'Hivern:
Hivern
(Miquel Martí i Pol)
Estimo la quietud dels jardins
i les mans inflades i vermelles del manobres.
Estimo la tendresa de la pluja
i el pas insegur dels vells damunt la neu.
Estimo els arbres amb dibuixos de gebre
i la quietud dels capvespres vora l'estufa.
Estimo les nits inacabables
i la gent que s'apressa sortint del cinema.
L'hivern no és trist:
és una mica malenconiós,
d'una malenconia blanca i molt íntima.
L'hivern no és el fred i la neu:
és un oblidar la preponderància del verd,
un recomençar sempre esperançat.
L'hivern no és els diesde boira:
és una rara flexibilitat de la llum
damunt de les coses.
L'hivern és silenci,
és el poble en silenci,
és el silenci de les cases
i el de les cambres
i el de la gent que mira, rera els vidres,
com la neu unifica els horitzons
i ho torna tot
colpidorament pròxim i assequible.
Per grups vam fer un treball sobre la Viquipèdia i la segona part del treball consistia en fer una intervenció a la Viquipèdia. Abans d'això, vam haver de còneixer el funcionament de la Viquipèdia i de la normativa de participació, i després seguir el llibre d'estil per fer-ho. Hi han una sèrie de pautes i normes que has de seguir per poder penjar informació a la Viquipèdia.
Primer de tot vam fer el treball escrit de la Viquipèdia, com ja he dit anteriorment i una vegada introduïdes una mica més en aquest món, vam fer la segona part del treball, ara tocava intervenir-hi!
Qüestió 1. Digitalització
Digitalització: es un procés que consisteix en convertir informació analògica de diversos tipus en informació digital de codis binaris en digital (exemple: convertir una imatge en un arxiu)
Multimèdia: és un sistema que utilitza diversos mitjan d’expressió (textos, vídeos, imatges..) que permeten presentar o comunicar informació
Tic: són les sigles de Tecnologies de la Informació i la Comunicació
-Comenteu amb exemples les possibilitats de la informació digitalitzada.
Possibilitats de la informació digital:
Allò que està digitalitzat o podem veure en una pantalla, ho podem imprimir, la informació digital la podem transmetre a través d’internet, també la podem manipularla (photoshop i altre sprogrames per retocar fotografies ), podem reproduir un arxius de so infinites vegades, ho podem penjar per internet, ho podem convertir en un altre format, es pot copiar 10 mil vegades, es pot compartir, es pot combinar per exemple el so amb un text i aleshores es un document multimèdia
Qüestió 2. Llenguatge audiovisual i mass media
-Què s'enten per llenguatge audiovisual?
És aquella comunicació que utilitza la combinació de sons videos imatges per comunicar una idea, perque sigui percebut simultàniament
def. simple: es una manera de comunicar-nos, expresar-nos mitjançant imatges i sons.
-Comenteu-ne les semblances i les diferències amb el llenguatge
Llenguatge verbal és el llenguatge escrit o parlat (PARAULES)
El llenguatge audiovisual també pot ser textual més els altres com fotografies, vídeos... (IMATGES)
Diferencia entre mirar un quadre i llegir una descripció de un paisatge: quan mires un cuadre veus la imatge al moment, en canvia en una descripció és pas a pas, un és sintètic i l’altre és analític.
-Relacioneu-ho amb la influencia educativa de les mass media
Influència negativa
Els Mitjans de comunicació reforçen allò que aprenem a l'escola mitjançant el llenguatge verbal. Hi ha complementarietat.
La televisió permet reforçar els aprenentatges escolars, tenint en compte que a l'escola sovint treballem molt més amb llenguatge verbal.
Un documental és molt més motivador que no pas la mestre quan expliquen com viuen les zebres per posar ue.
A través dels mitjans de comunicació, moltes vegades desde la televisió es poden deseducar els nens.
Qüestió 3. Internet. Hipertext. Xarxes de conexiement.
-Que s'entén per hipertext?
Qüestió 4. Societat digital. web 2.0
-Explica el concepte de web 2.0
-Justifica perquè la wikièedia i el facebook son recurossos direcamenet relacionats amb aquest.
Qüestió 5. Recursos TIC per a l'aprenentatge: metàfores
Qüestió 6. Aprenentattge col·laboratiu
Com podeu veure no ho hem arribat a treballar tot, però ara ja tenim una petita idea sobre l'exàmen de l'assignatura.
Un WebQuest és una proposta didàctica que presenta diverses activitats de recerca. La informació d'aquestes activitats de recerca prové majoritàriament de recursos d'Internet.
He triat una Webquest anomenada El Sistema Solar.
Aquesta Webquest està destinada a nens d'educació primària. Com diu el seu nom, tracta sobre un tema que desde el meu punt de vista és molt interessant, l'Univers, així, els nens poden descobrir i aprendre diferents coses sobre aquest.
Els nens hauran de treballar en grups de tres estudiants, i cadascun haurà de fer un paper d'un personatge científic diferent:
- el responsable gràfic
- el tècnic informàtic
- el responsable de la correcció lingüística
El projecte consisteix en ajuda al professor Sinof a aclarir i confirmar les diferents hipòtesis sobre el Sistema Solar. Per fer-ho, els nens hauran de dur a terme 7 activitats diferents. Hauran de fer una sèrie d'exercicis i gràcies als enllaços que trobaran podran obtenir diferent informació sobre cada activitat que es planteja. Per acabar el treball hauran de fer un treball final mitjançant una presentació PowerPoint, una web o un full de Word, ells mateixos poden triar i hauran de demostrar totes les hipòtesis que s'havien plantejat al principi.
D'aquesta manera els nens aprenen sobre un dels temes donats a l'assignatura de Ciències Naturals i Socials d'una forma més innovadora i motivadora per a ells. Com diu a la mateixa WebQuest, treballar aquest tema mitjançant la WebQuest i gràcies als recursos que trobem a Internet permeten anar molt més enllà que amb el material habitual de l'aula.
Per acabar, dir que trobo que aquesta proposta didàctica és molt interessant ja que planteja als nens fer d'investigadors, és a dir, cada nen té un paper d'un científic diferent i d'aquesta manera, combinant el joc i el treball, aprenen nous conceptes sobre els temes del Sol, els planetes, els astres misteriosos, la Lluna, el quart creixent, el dia i la nit entre d'altres. Que són temes molt enigmatics i motivadors pel que fa als infants.
PRÀCTICA 1: Triar, enllaçar, descriure i valorar un exemple d'un Projecte Telemàtic
Un projecte telemàtic consisteix a dur a terme unes determinades activitats conjuntament amb altres escoles, i intercanviar-ne els resultats per internet. Amb això es pretén fomentar el treball cooperatiu i la comunicació entre escoles, de manera que als continguts propis de cada àrea s’hi afegeixen uns nous valors: el treball en grup, compartir responsabilitats i informació, aprendre dels altres, respectar opinions i cultures diferents, entre d'altres.
He triat el Projecte telemàtic "Inventa't un conte" que és un projecte de treball cooperatiu al voltant del conte on es fonamenta la imaginació i la creativitat. Està pensat per a nens que cursin cicle infantil, concretament per P-4 i P-5.
"Inventa’t un conte" és un intercanvi entre dues escoles.
Com funciona?
Primer de tot se'ls presenten els 6 personatges del conte i aleshores una escola comença a inventar-se un conte on han d’aparèixer aquests 6 sis personatges que se'ls ha presentat. Tot seguit s'envia per correu electrònic el conte a l’altre escola participant i qquesta en rebre’l ha de continuar el conte allà on l’ha deixat la primera escola. I així succesivament fins que una de les dues escoles posa fi al conte. Durant tot el procediment els nens poden anar afegint dibuixos, i és el mestre qui ha de controlar que el conte tingui introducció, nus i desenllaç.
Clicant a aquest link podeu veure alguns dels contes fets:
http://www.xtec.es/~rginer/inventa/curs00-01/elsconte.htm
Objectius del projecte:
- Fomentar la participació espontània a la classe.
- Començar a aprendre a treballar col·lectivament...
- Treball del llenguatge verbal.
- Treball del llenguatge plàstic.
- Fomentar la imaginació i la creativitat.
- Conèixer el correu electrònic com eina de comunicació.
Per acabar, dir que aquest projecte telemàtic és molt motivador per als nens, no a tots els hi agrada escoltar contes, i haver de crear i imaginar una història nova és una manera molt engrescadora i posivita pel que fa al desenvolupament de la seva ment.
Primer de tot vam comentar aquesta citació:
"Explica-m'ho, i ho oblidaré.
Mostra-m'ho, i ho recordaré.
Implica-m'hi i ho entendré."
Confuci
A la primera frase es refereix a la metàfora de l'ordinador com a tutor, és a dir, explica.
A la segona frase, ensenya-m'ho, deixa-m'ho fer, és a dir, que el nen pugui fer l'activitat, que pugui participar i es refereix a la metàfora de laboratori.
I l'última de totes es refereix també a la metàfora de laboratori, és a dir, que el nen estigui vinculat.
Aquestes són 3 idees que deia Confuci sobre l'aprenentatge.
Qüestions clau treballades a classe:
-L'aprenentatge per projectes: aquesta és una activitat en la que s'impliquen els nens i nenes amb un gran interès per part d'ells, el professor ha de guiar i ajudar, però en cap moment planificar els seus projectes, ells mateixos han de ser qui tinguin la iniciativa, i per tant, el projecte tracta d'un tema que interessa als nens.
-L'aprenentatge en grup: competitiu, col·laboratiu i cooperatiu: vam treballar els 3 conceptes, que tot i que els utilizem atribuint-los un sol significat, cadascun té un signficat ben diferent.
La paraula competitiu, que la podem atribuir als esports. Col·laboratiu, quan en un grup es reparteixen les tasques i cadascú fa la feina que li toca per exemple, i cooperatiu quan es fa una tasca en grup, és a dir, tots junts i no per separat. Una petita síntesi sobre aquestes 3 paraules diferents.
A partir d'aquí, el Xavi ens va presentar el concepte de projecte telemàtic i el de WebQuest explicant-nos les diferents caracístiques de cadascun.
Aquest matí quan m'he llevat, he agafat la càmara, una llibreta i un boli i he anat a visitar el Museu Molí Paperer del meu poble.
El Museu Molí Paperer de Capellades
El Museu Molí Paperer de Capellades es troba situat a l'antic molí paperer del segle XVIII conegut amb el nom de Molí de la Vila. Capellades es va convertir, entre els segles XVIII i XIX, en un dels centres productors de paper més importants del país i el seu "paper de barba" va assolir fama internacional. L'any 1958, sota la iniciativa d'un grup d'industrials paperers, es fundà el Museu.
En les sales d'exposició permanent es recull la història del paper des dels seus orígens fins als processos actuals de fabricació. En el soterrani del molí, on encara avui dia es continua fabricant paper fet a mà, tots els visitants poden conèxier detalladament tot el procés artesanal del paper, amb eines i maquinària originals. Les col·leccions i la documentació que s'hi conserven estan dedicats a l'estudi històric i artístic del paper. El museu acull, a més, exposicions temporals i organitza cursos i tallers especialitzats que amplien la seva oferta cultural.
Serveis i activitats:
- Visites guiades (tots els nivells).
- Tallers de paper fet a mà (estudiants, esplais, jubilats i altres grups).
- Tallers de paper fet a mà (individuals i familiars).
- Cursos, jornades i seminaris especialitzats en paper.
- Sala d´exposicions temporals.
- Biblioteca especialitzada en paper.
- Fabricació i venda de paper fet a mà.
1. VISITES GUIADES:
- El paper: història i fabricació: en aquesta visita et fan una petita introducció del Museu i dels molins paperers. Fas un recorregut per les diverses sales del Museu. Es fan demostracions de l'elaboració del paper fet a mà amb la maquinària pròpia.
- El paper de la impremta: és una exposició que han obert nova dedicada a la relació entre el paper i els diferents sitemes d'impressió al llarg de la història.
2. ACTIVITATS:
- Activitats per fer a l’aula i a l’exterior del Museu: S'han desenvolupat 2 blocs d'activitats: - 1r bloc (activitats per realitzar-les a l'escola) -2n bloc (activitats que es poden fer al mateix parc on es troba situat el Museu per tal d'aprofitar el temps d'espera de l'inici de la visita). Aquestes activitats estan basades en el joc i en l'observació de l'entorn com a mètodes d'aprenentatge. Aquestes activitats estan pensades per aquells grups de cicle inicial, mitjà i superior.
3. TALLERS:
- Taller d’elaboració de paper fet a mà (blanc)
- Taller d’elaboració de paper fet a mà (color)
- Taller d’elaboració de paper reciclat
Us adjunto un vídeo que he trobat d'una visita al Museu amb nens:
Després d'aconseguir tota la informació necessària he anat a fer una visita a una nova exposició:
A continuació us adjunto una presentació PowerPoint que he fet per guiarme alhora de fer l'exposició al Seminari, és una síntesi de tota la informació més rellevant:
Aquest Museu ofereix diferents serveis ja sigui per a grans com per a petits, i és molt interessant de visitar ja que pots veure com feien el paper anteriorment i tu mateix ho pots experimentar. Desde el meu punt de vista, ho recomanaria a totes les escoles, per a que puguin ensenyar als nens les tecnologies que es tenien aleshores i puguin els nens experimentar.
Webs d'interès:
Conferència que va impartir l'Anna Perez a l'auditori de la FPCEE Blanquerna sobre l'ús dels blocs a l'escola
Web 1.0 i web 2.0
La web 1.0 és un àmbit de comunicació que es redueix a poques persones, en canvi, la web 2.O qui crea contingut és qualsevol persona, i això és gràcies a que les eines ens ho permeten, és a dir, s'han fet molt fàcils perquè tothom hi pugui interactuar. En la imatge que podeu veure a continuació podeu veure una comparativa del moviment de creació del contingut i de rebre respecte el 96 al 2006, es a dir, en 10 anys han passat molts canvis. Ja no és només una
Aquesta web 2.0 té moltes eines com gmail, google, blogger, youtube, etc. Estem en un món on tots aquests avenços són molt importants i tots podem interactuar.
Els blocs a l'escola
- Preparem els alumnes per la societat que els toca viure?
- Continuem fent recerca d'informació en una sola font quan hi ha milers a l'abast?
- Donem un sentit útil i didàctic a Youtube's messengers i metroflogs?
- Continuem veient l'escola com una realitat tancada entre quatre parets desconnectada del món?
- Aprofitem les noves plataformes per millorar la didàctica i l'educació?
- Qui és el protagonista, el mestre o l'alumne?
Reflexió personal
Aquesta conferència m'ha sigut molt útil, de fet no savia, que les tecnologies tinguéssin tanta importància en l'àmbit educatiu, és a dir, tot va molt més enllà que enviar un correu o fer un post al blog. Aquest curs, per primer cop he començat a treballar amb el blog, per tant, podríem dir que en aquest àmbit sóc bastant novata, però espero que amb el dia a dia, en un futur pugui arribbar a dominar-lo i que em sigui de gran ajuda per la meva tasca com a futura mestre. A la conferència ens han explicat les diferents funcionalitats dels blocs, que no són pas poques, i la veritat és que les desconexia quasi totes, i trobo que cadascuna d'elles és molt interessant.
És molt important el treball en xarxa i la cooperació de tots els alumnes amb aquest. Avui en dia moltes escoles ja treballen amb els blocs, d'aquesta manera s'aconsegueix que hi hagi un tracte més individualitzat entre professor i alumne.
Durant aquesta conferència, m'ha vingut al cap una experiència personal. L'any passat, durant el curs de segon de batxillerat, a l'últim trimestre, molts dels professors ens donàven els seus correus per tal de poder contactar amb ells sempre que tinguéssim algun problema alhora d'estudiar, com que s'apropava la selectivitat, havíem d''estudiar dur, i les hores lectives de classe se'ns feien curtes. Jo m'enrecordo que em dedicava a l'estudi constantment i sempre que tenia algun dubte acudia al professor via email, i el fet de que als pocs minuts ja tinguéssis una resposta i aquell dubte resolt, em va servir de gran ajuda. Així doncs, ara pensava, que un blog dedicat a l'assignatura aquella, on tots els alumnes poguéssim interactuar haguere sigut també de gran ajuda, perquè estic segura de que molts dels dubtes que jo tenia, altres companys de classe també els podien tenir. Per tant, els blogs, poden arribar a ser una molt bona eina, envers a l'educació i l'aprenentatge de tot estudiant.
- Primer de tot vam fer un dictat sobre un poema titulat "La vaca suïssa" utilitzant el Word i vam fer diferents accions com asenyalar amb el marcador groc i assenyalar amb els colors vermells o blaus, allò que el Xavi ens va manar.
- Vam baixa la demo del programa Crayon Physics i vam jugar una estona.
- Vam anar a la Zona Clic i vam executar l'activitat "Utillatge químic"
- Vam comentar en què consistia el llenguatge Logo. L'activitat va consistir en que un alumne de la classe va indicar al professor com arribar a la porta només utilitzant una sèrie de frases: -avançar a la dreta, avançar a l'esquerra, girar 90º, entre d'altres.
Tot seguit vam comentar les metàfores d'ús de l'ordinador per a l'aprenentatge de Crook i vam associar cada experiència amb una de les metàfores.
PRÀCTICA 1: Justificar en el bloc personal l'associació de cadascuna de les experiències fetes a classe amb les metàfores de l'aprenentage amb ordinador.
•La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
En aquesta metàfora es fa referència al mètode tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'alumne, utilitzant diversos programes informàtics que ofereixen activitats educatives, com per exemple les activitats JClic que hem donat a classe.
Aquest tipus d'activitats són les més emprades a les escoles, es posa en pràctica qualsevol activitat donada a classe de qualsevol assignatura. De fet, jo de petita havia fet algunes de les activitats JClic desde l'assignatura d'anglès o català per exemple, per a treballar diferents punts de les matèries.
•La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
En aquesta metàfora és l'alumne qui controla a la màquina, per tant, és ell qui dona les instruccions a l'ordinador i li indica les tasques que ha de fer.
Aquesta metàfora l'associaria amb el llenguatge Logo com hem pogut comprovar amb el joc, nosaltres introduiem les dades per a que l'objecte gràfic, en aquest cas la tortuga, obeís les nostres instruccions. Així el nen pot experimentar, descobrir i construir mitjançant aquest tipus d'activitat. A més a més, nosaltres també ho vam fer guiant al professor fins a la porta amb el mateix llenguatge Logo. Així doncs, vam comprovar que en aquest tipus d'experiència d'aprenentatge, el mestre queda en un segon plà i ha d'observar i guiar el procés de treball del nen, també pot intervenir plantejant diferents preguntes a l'alumnat que li serveixin de reflexió al nen.
•La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que ofereix el llenguatge Logo. Amb aquest tipus de metàfora incluiriem l'activitat de Crayon Physics, mitjançant aquest el nen té la llibertat de crear diverses formes o línies i seguint la llei de la gravetat podem arribar a caçar estrelles, però són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres, però no afegir-ne de nous. Aquesta activitat la vaig trobar molt innovadora i creativa per als nens i fins i tot per als adults, ja que a mi em va agradar molt
•La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
Podem afirmar que avui en dia l'ordinador és una eina que s'utitza dia dia, tant per a treballar, com per a l'oci o comunicar-se amb els alstres. L'ordinador s'ha convertit en un mitjà que utilitzem en el nostre dia a dia, tant per treballar com les estones d'oci. Aquest fet és un tema d'actualitat tractat a les escoles pel que fa a l'educació.
Així doncs, els infants haurien de treballar des de ben petits amb totes aquestes eines que ens ofereix l'ordinador, però se'ls ha de guiar i ensenyar perquè en puguin fer un bon ús. S'ha de dir, que l'ordinador no pot substituir els mètodes tradicionals, però és una eina complementària a aquestes.
Aquest tipus de metàfora la podem relacionar amb el dictat del poema que hem fet a classe utilitzant el Word (escriure).
Per a concluir l'entrada, dir que hem pogut observar les diverses metàfores d'aprenentatge que hi ha a l'hora d'utilitzar l'ordinador, cosa que no m'havia plantejat mai, i s'ha de tenir en compte que tenen diversos tipus d'activitats i de rols tant pel que fa als mestres com als alumnes
Primer de tot vam començar la sessió amb les recitacions, per sort, no era el meu torn, però hi havia un cúmul de nervis a l'aula impresionant. Aquesta activitat m'ha agradat moltíssim, cadascú ho feia d'una manera diferent, però tots trobo que ho han fet molt bé.
Per acabar, la pròxima web que us passaré és d'una institució educativa diferenciada que m'ha cridat molt l'atenció. Com que jo argumentava en contra de les escoles mixtes, buscant informació vaig trobar aquesta web, i em va agradar com enfocaven l'ensenyament:
I per acabar, les conclusions a les que el meu grup vàrem arribar són:
-Les escoles homogènies tenen millors resultats acadèmics com s'ha demostrat en diversos anuncies, com per exemple l'informe de EASSE (associació europea de educació d'un sol sexe), al Regne Unit, que 81 de les 100 escoles amb millors resultats són escoles homogènies.
-Les escoles mixtes no han aconseguit la igualtat entre sexes que desitjaven quan van unir-los. En diverses escoles mixtes les nenes són apartades, abandonades, marginades i inclus maltractades.
-Els benenficis de les escoles homogènies són: millora en el procès d'aprenentatge ja que estàn menys distrets, i ajuda a un millor desenvolupament de la personalitat dels alumnes.
-Hi ha menys problemes de disciplina i distraccions a classe, i els alumnes estàn més dirigits i centrats.
Fins aquí la última sessió, per acabar m'agradaria dir que aquesta última classe l'he trobada molt interessat, trobo que escoltant als altres s'apren moltíssim. He hagut de passar per una situació tensa i amb molt de nerviosisme, però una vegada fet, et sents satisfet. Ara a observar com ho fan els meus companys a les pròximes sessions, i esperar fins que sigui el meu torn de recitar.
Primer de tot vam ajuntar les diferents escenes que havíem gravat, vam posar-hi efectes de so, efectes de presentació de diapositives i d'altres.
Aquí teniu el resultat :
GRUP: Àlex, Marta, Mar, Estefania
Nosaltres vam treballar el Dret a l'Educació i vam fer l'exposició complementant-la amb un vídeo, una breu explicació sobre el dret i aquest mural que és una representació d'una classe.
A continuació els Drets que tot infant té:
Declaració Universal dels Drets de l'Infant
1. Dret a la igualtat, sense distinció de raça, religió o nacionalitat.
2. Dret a una protecció especial que asseguri un creixement mental i social sa i lliure.
3. Dret a un nom i a una nacionalitat.
4. Dret a una alimentació, habitatge i atenció mèdica adequats.
5. Dret a una educació i atenció especials per als infants físicament o mentalment disminuits.
6. Dret a comprensió i afecte per part de les famílies i de la societat.
7. Dret a l'educació gratuita. Dret a divertir-se i a jugar.
8. Dret a atenció i ajuda preferents en cas de perill.
9. Dret a protecció contra l'abandonament i l'explotació en el treball.
10. Dret a rebre una educació que fomenti la solidaritat, l'amistat i la justícia entre tothom.
Avui hem treballat amb la viquipèdia.
1- Què són els Wiki i com funcionen?
Gràcies a la intervenció voluntària de l'home, avui en dia es pot fer ús de la viquipèdia i aquesta és possible per la mediació d'un software capaç de canalitzar-la correctament, entre d'altres factors. Per saber com funcionen els wikis us passo el link d'un vídeo que hem vist a classe on ho explica:
2- Pedagogia i wikis
Els valors pedagògics que tenen els wikis:
- són democràtics
- incorporen la noció de contingut dinàmic en contínua actualització:
- la tecnologia Wiki promou l'escriptura
- faciliten l'autoria distribuïda de documents públics
- amplifiquen la interacció
- promouen la negociació
- faciliten l'edició col·laborativa i oberta
- generen patrimoni cultural col·lectiu durable
- promouen el voluntariat
- els Wikis i l'anonimat responsable
Com podeu veure, les wikis tenen diferents virtuts. Si consulteu el bloc TIC o TAC de Jordi Vivancos, podreu llegir les explicacions corresponents a aquestes enumeracions al final de l'entrada:
3- Què triem un Bloc o un Wiki?
Us adjunto aquesta sèrie de diapositives passades a classe que parlen sobre aquest tema:
Després de fer una petita introducció al tema de les enciclopèdies i les viquipèdies, hem començat a parlar sobre el treball que haurem de fer en grup.
Youtube --> http://www.youtube.com/
Zoho --> http://http//www.zoho.com
Google Llibres --> http://books.google.cat/books
Laboratori COMSOC --> http://www.edu365.cat/
SitePal --> http://www.sitepal.com/
Cercador Google --> http://google.com/
Dotsub.com --> http://dotsub.com/
Visible Body --> http://www.visiblebody.com/
EyeOs --> http://ca.eyeos.org/ o bé http://es.eyeos.org/
iGoogle --> http://www.google/.
Encarta --> http://es.encarta.msn.com/
Traductor Google --> http://translate.google.com/
Softcatalà --> http://www.softcatala.org/
Google Earth --> http://earth.google.com/
Jo vaig fer la presentació amb l'Àlex i ens va tocar la web SitePal. Per fer la presentació vam utilitzar la web que havíem de presentar, vam crear un avatar, i aquest mateix la va fer. A continucació us paso la presentació:
Bona tarda.
Som l'Alex i l'Estefania i el nostre avatar us farà la presentació sobre la pàgina www.sitepal.com. Aquesta web s'utilitza per crear avatars, cada usuari pot crear el seu avatar segons la seva finalitat, que volem dir amb això, per posar un exemple:
Com podeu veure el nostre avatar és una bruixa, i per que? Doncs demà és la Castanyada, i en aquest cas, hem fet una bruixa que us explicarà en el nostre nom que és aquest web i per acabar té un missatge per vosaltres. Aquests avatars tenen tenen diferents funcions. Es poden utilitzar per fer tutorials, per fer de guies en pàgines webs, entre d'altres. Si esteu interessats consulteu la web i podeu crear un avatar gratuïtament.
Per acabar ens agradaria desitjar-vos que tinguéssiu una bona castanyada. Menjeu molts moniatos i castanyes.
Alex i Estefania.
Cal a dir, que en aquesta sessió vaig aprendre moltíssimes coses sobre els serveis d'Internets. Per exemple, el Google Books trobo que és una eina molt útil, és una web en la que pots buscar llibres i guardar-te'ls o imprimir-te'ls, és a dir, és com una biblioteca virtual. I em va cridar força l'atenció, així que la vaig utilitzar, i a continuació us passo el link on com podeu veure, tinc guardat el llibre de Escuela y Territorio que el necessito per fer un treball.
http://books.google.com/books?uid=14441580953626542808&hl=es
La sessió del dijous la vam començar mirant un debat d'uns estudiants universitàris que participàven en una lliga de debats. Tot seguit cam començar a treballar les pautes per realitzar un debat ja que a partir del dia 12 d'octubre farem debats.
Aspectes organitzatius.
-En cada grup ha d'haver-hi un "capità" que és qui coordinarà la planificació del treball des de l'inici fins al final.
-Cada debat constarà de 4 parts, les qual.s duraran 3 minuts.
-Durant els debats, disposarem d'una pauta per avaluar els altres companys
Una vegada fet això, vam fer els grups per començar a preparar els debats.
Tot seguit vam veure un seguit de vídeos sobre els recursos expressius del llenguatge audiovisual:
Després de comentar diferents aspectes sobre el llenguatge visual ens vam posar per grups per començar a fer el treball.
(Pantalla negra. Sona el timbre).
Qui ets, tú?
Fins aqui la descripció de la meva companya Audrey.
A l'última classe de GITIC, primer de tot vam comentar diferents conceptes sobre l' Educació mediàtica i després vam treballar amb diferents anuncis i els vam analitzar.
Conceptes sobre l'EDUCACIÓ MEDIÀTICA:
-Quan la comunicació concep l'aplicació dels medis i la tecnologia en l'acció educativa, afavoreix un procés de reflexió personal.
-Ajuda en la formació de valors, hàbits, coneixements i actituds, cosa que promou el desenvolupament personal.
-És el procés d'ensenyar i aprendre dels medis de comunicació, tenint com a resultat una alfabetització mediàtica, cosa que implica "llegir i escriure" els medis.
-Promou la interacció i valoració dels continguts dels medis de comunicació.
Avui en dia es sol reivindicar la necessitat d’incorporar l’educació en mitjans audiovisuals al currículum escolar. Es té l’objectiu de dotar les persones d’instruments per comprendre, amb rigor i de forma crítica, els missatges que consumeixen, i de proporcionar-los els recursos necessaris per produir textos o discursos adients a les diferents situacions de comunicació, és a dir, de fer un lloc al currículum per abordar els audiovisuals com a objecte d’estudi.
1- Diversos autors només consideren educació en mitjans aquella que té a veure amb l’ensenyament i l’aprenentatge sobre els mitjans. Des d’aquesta postura, es fa una clara distinció entre educar en mitjans i usar la tecnologia audiovisual com a recurs didàctic perquè es corre el risc de fer-ne un ús exclusivament instrumental, que mostri els mitjans com a eines neutrals (transparents) al servei de la «informació».
2- "la importància socialitzadora que les famílies i les institucions atribueixen a la televisió i a la resta de mitjans audiovisuals de masses” i reclama una resposta educativa que:
- ensenyi sobre els mitjans - incorpori l’anàlisi crítica i la producció creativa - promogui l’esperit de comunitat i de responsabilitat social, així com l’autonomia personal.
Tot això s'està duent a terme per tal d'evitar l'analfabetització mediàtica.
-S'adreçen a una audiència indiscriminada.
-Són empreses basades en l'economia de consum.
-Creen una falsa il·lusió de realitat.
-Utilitzen el llenguatge audiovisual (domina l'emoció per sobre del raonament )
Exemples: la televisió, la ràdio, la premsa, la publicitat, l'Internet...
Funció dels Mass Media
-Difonen coneixements
-Provoquen experiències vicàries
-Proposen models
-Transmeten valors
-Influeixen en la socialització
Anuncis mostrats a classe:
- Primer anunci: Danone
- Segon anunci: Galerias
Anàlisi d'un anunci:
No sé exactament que és el que té aquest anunci però sempre que el miro acabo amb un somriure a la cara. El conjunt de la música que ho ambienta, els actors, amb la dolçura de la noia i la sensibilitat del noi amb la seva frase final, fa que aquest anunci sigui encantador.
A les 2 primeres escenes ( la noia a l'habitació amb el gos i la noia caminant pel carrer sota la pluja ) hi ha molt poca llum, són escenes fosques, cosa que transmet tristesa i soledat. Són plans generals, en la primera escena tota l'habitació, ella i el gos i en la segona escena el carrer amb edificis i altres persones.
A la tercera escena la noia arriba a un bar-gelateria, aleshores hi ha més lluminositat cosa que fa que no sigui tant apagat i trist com les escenes anteriors. Fins aquí tot són plans generals fins que la noia parla amb el que noi que aten a la clientela, que aleshores es mostra tot en un primer pla enfocant per separat al noi i la noia segons van parlant. La noia demana un gelat i quan el noi li fa es mostra en un pla detall el gelat i la cullaradeta. A partir d'aquí sona una cançó tranquil·la, que desperta un toc de sensualitat. El noi li prepara el gelat i li dona i una vegada el té a les mans hi ha un canvi d'escena i surt la noia assentada en un sofà en primer plà i després en plà general menjant-se el gelat, i en un lloc bonic i agradable on es veu el cel.
Hi ha dos personatges principals i únics, la noia i el noi. La noia interpreta molt bé el paper, però durant l'anunci podriem dir que evoluciona, primer ens mostra que esta trista, apagada, malhumorada no se sap perquè, però una vegada arriba a la gelateria i demana el gelat al noi, una vegada el té, aquest paper de noia trista canvia de cop i es mostra alegre i satisfeta. El paper del noi, molt sensible, al veure que la noia no està d'humor amb les seves tendres paraules "tienes una sonrisa muy bonita" li canvia completament el dia a la noia.
Aquí teniu el diàleg que es mostra:
Lugar del rodaje: Teatro Häagen Dazs Calderón - Madrid
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
- Hola
- Hola. Quería un helado con sabor a “hoy no quiero hablar con nadie”
- ¿Mediano o grande?
- Grande [... comença una cançó: Russian Red - Nice Thick Feathers ]
- Esto no es lo que te he pedido
- Ya, es sabor a “tienes una sonrisa muy bonita”
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Quan la noia ens diu: -.... con sabor a " hoy ... nadie", ens fa entendre que no està d'humor o que té un mal dia. El noi veient aquesta contestació li segueix el rollo i li dona qualsevol gelat i ella li diu: -Esto...pedia, i ell acava la conversa amb "tienes una sonrisa muy bonita" cosa que fa que la noia somrigui i vegi el dia d'una altre manera, i canvií aquesta actitud que té.
La marca publicitària que s'anuncia és Häagen Dazs.
Trobo que Häagen Dazs ha tingut una manera molt original d'anunciar els seus productes utilitzant aquest tipus d'anunci. Ha tingut molt d'èxit entre l'audiència i com molts diuen, en realitat no té res, però alhora molt, perquè té una manera insultant de cridar l'atenció.
Quan acava l'anunci diu:
"sabores que se inspiran en ti"
Suposo que quan utilitza aquest tòpic es refereix a que no hi ha uns sabors establerts, sinó que per a cada persona hi ha el seu personalitzat i també com dient que si no estàs d'humor un gelat Häagen Dazs et canviarà el dia radicalment i et farà veure les coses d'una altra manera. I per acabar, repetir el que he dit anteriorment, a banda de que m'agrada moltíssim, trobo que aquests anunci és fascinat i inesperat i és una manera molt tendre d'anunciar un gelat.
Ens diu que tot el que es faci davant dels nens, ja sigui els pares a casa, o els professors a l’escola, d’una manera o una altre influeix en el nen. Per tant, és fonamental que l’escola i la família treballin conjuntament.
Es dona el cas de que hi ha alfabetització múltiple en les escoles. Algunes s’han de desenvolupar com la digital, visual.. etc, i s’ha d’arribar a un acord de quines competències hem de desenvolupar per tal de que tots tinguem les matexes possibilitats.
Jo, com bé ha dit l'Orozco crec que les tecnologies són una eina útil envers a l’educació, però crec que s’ha d’anar amb compte alhora d’utilitzar-les amb els nens i tampoc no abusar-ne. Jo sóc una persona en alguns sentits bastant tradicional, i penso, que com un llapis i un paper per aprendre, no hi ha res millor. És evident, que una imatge, un esquema o un vídeo a la pantalla de l’ordinador per complementar la informació que la professora ensenya, facilita l’aprenentatge, però arribar a l’extrem de suprimir un llibre per un PDF a l’ordinador, no és pas el mateix. Als nens se’ls hi ha d’anar atribuint la informàtica, però tampoc cal arribar al punt de dependre només d’ella, perquè no sempre és del tot segura i eficaç.
A continuació vam treballar amb anuncis i els vàrem analitzar:
>Galerías Preciados:
Vam comentar diferents aspectes sobre el video.
- Lluminositat: utiliza colors càlids, llum recollida i a mesura que ens anem apropant a la sortida és més groga.
- El vídeo és amb càmera lenta.
- Música: sona un vals, va augmentat el tempo i crexendo.
- Podem observar com els nens juguen, salten, s'estiren la roba entre ells, i amb això podem interpretar que la roba és resistent.
>Seat Altea XL, Oh Brother
Per finalitzar la sessió la Imma ens va explicar el Procés de la Composició Escrita, model teòric de Linda Flower i John R. Hayes, 1981:
1- Situació de comunicació: elements externs a l’escriptor
Va incorporar un component actitudinal ( inclou actituds i emocions )
2- El problema retòric: conjunt de circumstàncies que fan que una persona es decideixi a escriure.
3- Memòria a llarg termini: inclou tots els coneixement que l’escriptor té enregistrats en el seu cervell i sobre l’….. Són les diferents estructures del text.
4- Procés d’estructura: fer plans, redactar i revisar.
5- Control: mecanisme que s’encarrega de regular en quin moment actua cadascun d’aquests 3 subprocessos.
Ahir vam treballar amb el programa CMapTools i vam aprendre a fer mapes conceptuals.
MAPA CONCEPTUAL
Un mapa és una il·lustració que mostra relacions entre conceptes.
Parlem de mapa en quant:
- Està dividit en zones.
- És jeràrquic.
Parlem de conceptes en quant:
- Mostra els conceptes.
- Mostra la relació entre ells mitjançant les paraules nexe.
Faciliten l’aprenentatge. Al crear els mapes els alumnes:
- Ordenen les idees.
- Cerquen i extreuen relacions.
- Llegeixen i entenen continguts.
- Mostren el nivell de comprensió.
- Assoleixen nivells superiors que sense mapes.
Faciliten el coneixement:
- Permeten expressar coneixements personals.
- No estan lligats a un tipus d’expressió escrita que “lliga” certs aprenentatges.
Són eines de comunicació:
- Són fàcils i ràpids de percebre.
- La seva correcció és ràpida i senzilla.
- Hi ha una gran possibilitat de compartir-los.
- Es poden afegir comentaris i crear versions.
Aquí tenim un mapa conceptual sobre l'Internet que vam dur a terme a la sessió:
PRÀCTICA 2: Reflexió sobre el concepte d'hipertext i els canvis en les formes de pensar
Què és l'hipertext?
És difícil definir en que consisteix i varis experts en el tema tenen diferents punts de vista:
Segons Theodore Holm Nelson en el seu llibre " Literary Machines " ho va definir com una lectura no secuencial i així:
"Hipertexto es la presentación de información como una Red de nodos enlazados a través de los cuales los lectores pueden navegar libremente en forma no lineal. Permite la coexistencia de varios autores, desliga las funciones de autor y lector, permite la ampliación de la información en forma casi ilimitada y crea múltiples rutas de lectura”.
Segons Michael Bieber, ho defineix com un concepte de Inter - relacionar (enllaçar) peçes d'informació i utilitzar aquests enllaços per accedir a altres peçes de informació relacionades (un element de informacio pot ser desde una simple idea fins tot un document). L'hipertext és una colecció o una Red de peçes que estan Inter-relacionades o enllaçades.
Molta gent considera que els termes Hipertext i Hipermèdia són sinònims. El concepte d'Hipertext es refereix a elements de text relacionats, mentres que Hipermèdia, que és un acrònim que combina la paraula Hipertext i Multimèdia; inclueix relacions entre elements de qualsevol tipus de medi (text, imatges, sons, animacions...). Els conceptes són idèntics, però l'Hipertext és més díficil de posar-lo en un medi no textual.
Packer i Jordan (2001) havien parlat de cinc processos que tenien lloc simultàniament i que poden donar pas a un nou model de comunicació, a una nova cultura:
- Integració: combinació de formes artístiques i tecnologia en una forma híbrida d'expressió.
- Interactivitat: capacitat de l'usuari per manipular i influir directament sobre els mitjans de comunicació a partir de la seva activitat.
- Hipermèdia: lligam entre diferents elements comunicatius.
- Immersió: la capacitat d'entrar en la simulació d'un entorn tridimensional (+/- suspensions of disbelief).
- Narrativitat: estratègies formals i estètiques que deriven dels conceptes esmentats i que donen lloc a formes i presentacions no lineals.
ALGUNES DE LES CARACTERÍSTIQUES DELS HIPERTEXTS:
- No és lineal.
- És interactiu
- Permet a l'autor oferir un context ric en informació relacionada segons les seves idees principals.
- Permet al usuari llegir, co-escriure i ententre la informació més efectivament.
- Si no està ben estructurat o si l'usuari no ha desenvolupat les competències adequades, es pot desorientar fàcilment.
- Et permet seleccionar els temes d'interès.
USOS DELS HIPERTEXTOS
- Material de referència general o especialitzat.
- Qualsevol material que es pugui dividir en segments (continguts) curts i autònoms.
OPINIÓ PERSONAL
Avui en dia l'ús de l'internet és bestial. Cada vegada s'inverteix més temps en navegar per la red, ja sigui per llegir notícies, revisar els correus, mirar vídeos, escoltar música... Tot això ha fet que deixem de banda molts altres medis, com escoltar la ràdio o llegir el diari, que antigament es feia o fins i tot escriure cartes per comunicar-se amb la gent, cosa que ara, la gent es conforma apretant una tecla de mòbil o fent un clic amb l'ordinador per enviar un missatge. Alguns diuen que en un futur totes aquestes tecnologies substituiran els antics medis.
Nicholas G. Carr és un expert en les TIC assegura que ja no pensa com avans. I això li passa sobretot quan llegeix, ens explica que avans era capaç d'agafar un llibre i endinsar-se la lectura, però ara només aguanta uns quants paràgrafs. Es desconcentra, està inquiet i aleshores busca altres coses que fer. De fet, a mi em passa el mateix que ell, avans tenia el costum de llegir en el meu temps llibre, ara, si llegeixo un llibre és perque me l'encomanin sinó, quan tinc temps lliure lo primer que faig és agafar l'ordinador i navejar.
Carr diu: "Creo que la mayor amenaza es su potencial para disminuir nuestra capacidad de concentración, reflexión y contemplación. Mientras Internet se convierte en nuestro medio universal, podría estar readiestrando nuestros cerebros para recibir información de manera muy rápida y en pequeñas porciones. Lo que perdemos es nuestra capacidad para mantener una línea de pensamiento sostenida durante un periodo largo".