Author: Estefania
•18:43

Conferència que va impartir l'Anna Perez a l'auditori de la FPCEE Blanquerna sobre l'ús dels blocs a l'escola

El bloc és una eina d'aprenentatge que ens permet expressar tot allò que observem. Es diu que el mestre ha de ser un mestre reflexiu, i per tant, el bloc és una eina que ens ajuda a ser reflexius, observadors, i ens permet deixar escrit tot allò que hem interpretat, que hem après, etc, dia a dia.
Han aparegut una sèrie de paraules noves, les quals anomenem neologismes com blocaire, post, catosfera, blocs... Aquestes paraules avui dia són d'ús corrent, però molta gent les desconeix.

Web 1.0 i web 2.0

La web 1.0 és un àmbit de comunicació que es redueix a poques persones, en canvi, la web 2.O qui crea contingut és qualsevol persona, i això és gràcies a que les eines ens ho permeten, és a dir, s'han fet molt fàcils perquè tothom hi pugui interactuar. En la imatge que podeu veure a continuació podeu veure una comparativa del moviment de creació del contingut i de rebre respecte el 96 al 2006, es a dir, en 10 anys han passat molts canvis. Ja no és només una

sola persona que crea un contingut, sinó que el fet de crearla, implica que un altre ho llegeix, un altre interactua amb aquesta informació que s'ha fet.



Aquesta web 2.0 té moltes eines com gmail, google, blogger, youtube, etc. Estem en un món on tots aquests avenços són molt importants i tots podem interactuar.

Internet significa accedir a un món audiovisual i multimèdia, un món que ha anat evolucionant cap a la comunicació a través dels sentits. Si avans amb internet erem lectors i espectadors, només uns quants penjàvem continguts, ara i gràcies a la web 2.0 qualsevol ho pot fer i qualsevol pot interactuar amb els continguts penjats.

La base on majoritàriament aquests continguts queden recolzats són els blocs, tant els personals com els col·lectius. Ara podem trobar galeria d'imatges, vídeos, àudio, etc. Els blocs ens permeten fer xarxa.

Els blocs a l'escola

A l'escola treballem amb alumnes del segle XXI nens i nenes, adolescent i joves que viuen de ple en una internet multimèdia on les possibilitats de comunicar i crear continguts és molt gran.

Probablement per aquest motiu moltes escoles comencen a fer un ús educatiu dels blocs... per la seva capacitat d'afavorir les competències lingüístiques i digitals però de ben segur per les possibilitats que els textos siguin significatius, que tinguin una funció i un sentit: Escrivim per ser llegits, parlem per ser escoltats, perquè ens vegin, i a més... ens poden respondre i ampliar o opinar sobre el que diem ... els blocs fan possible l'escriptura en xarxa, per tant, el poder treballar de forma cooperativa.

Ens hem de plantejar una sèrie de preguntes tant amb el professorat com amb els alumnes pel que fa a aquest tema:
  • Preparem els alumnes per la societat que els toca viure?
  • Continuem fent recerca d'informació en una sola font quan hi ha milers a l'abast?
  • Donem un sentit útil i didàctic a Youtube's messengers i metroflogs?
  • Continuem veient l'escola com una realitat tancada entre quatre parets desconnectada del món?
  • Aprofitem les noves plataformes per millorar la didàctica i l'educació?
  • Qui és el protagonista, el mestre o l'alumne?
Per evitar els possibles usos incorrectes de moltes eines, el que hem de fer és educar els nens, guiar-los perquè no facin un mal ús amb l'Internet i sàpiguen treure benefici i n'aprenguin.

Reflexió personal

Aquesta conferència m'ha sigut molt útil, de fet no savia, que les tecnologies tinguéssin tanta importància en l'àmbit educatiu, és a dir, tot va molt més enllà que enviar un correu o fer un post al blog. Aquest curs, per primer cop he començat a treballar amb el blog, per tant, podríem dir que en aquest àmbit sóc bastant novata, però espero que amb el dia a dia, en un futur pugui arribbar a dominar-lo i que em sigui de gran ajuda per la meva tasca com a futura mestre. A la conferència ens han explicat les diferents funcionalitats dels blocs, que no són pas poques, i la veritat és que les desconexia quasi totes, i trobo que cadascuna d'elles és molt interessant.
És molt important el treball en xarxa i la cooperació de tots els alumnes amb aquest. Avui en dia moltes escoles ja treballen amb els blocs, d'aquesta manera s'aconsegueix que hi hagi un tracte més individualitzat entre professor i alumne.

Durant aquesta conferència, m'ha vingut al cap una experiència personal. L'any passat, durant el curs de segon de batxillerat, a l'últim trimestre, molts dels professors ens donàven els seus correus per tal de poder contactar amb ells sempre que tinguéssim algun problema alhora d'estudiar, com que s'apropava la selectivitat, havíem d''estudiar dur, i les hores lectives de classe se'ns feien curtes. Jo m'enrecordo que em dedicava a l'estudi constantment i sempre que tenia algun dubte acudia al professor via email, i el fet de que als pocs minuts ja tinguéssis una resposta i aquell dubte resolt, em va servir de gran ajuda. Així doncs, ara pensava, que un blog dedicat a l'assignatura aquella, on tots els alumnes poguéssim interactuar haguere sigut també de gran ajuda, perquè estic segura de que molts dels dubtes que jo tenia, altres companys de classe també els podien tenir. Per tant, els blogs, poden arribar a ser una molt bona eina, envers a l'educació i l'aprenentatge de tot estudiant.

This entry was posted on 18:43 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comentaris: