El dijous vam fer una sessió intensa de teoria i vam treballar el Codi Escrit i Oral, prèviament havíem fet una síntesi d'un dossier que ens va donar l'Imma i per tant la classe podia ser més dinàmica i ràpida. A continuació us faig una breu síntesi sobre els conceptes més importants que hem treballat
EL CODI ESCRIT I ORAL
Hem de distingir les:
- Diferències contextuals
- Diferències textuals
L'Estatus de l'escrit segons Vigner:
- Escrit tradicional: l'escrit és l'objecte exclusiu d'aprenentatge.
- Escrit, codi segon: l'oral és l'objecte primer i primordial.
- Escrit, llengua: l'oral i l'escrit són autònoms.
L'Estatus de l'escrit segons Scinto:
També vam definir els 4 processos bàsics de la comunicació (que són d'un altre tema):
Escriure: és el procés a través del qual es produeix un escrit significatiu. Escriure va molt més enllà que posar unes lletres. Es posa èmfasis en:
- els aspectes formals (cal·ligrafia, aspectes d’espai)
- els aspectes lingüístics (lèxic, morfologia…)
- els aspectes discursius (estudiar el procés de composició i característiques i els diferents tipus de text.
Segons la funció triarem un text o un altre també segons les seves característiques.
Parlar: és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, correcció i adequació a la situació comunicativa.
Escoltar: és comprendre un misatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció del significat i interpretació d’un discurs pronunciat oralment.
Que demana? ......
- paper actiu i participatiu
- respecte per l’emissor i les seves idees
- ser objectiu per entendre que ens diu l’altre.
Un bon oient sap descobrir quins objectius té l’orador , a més a més, sap descobrir les idees principals de qui parla, i a més a més, sap reaccionar a aquest missatge i parla quan acaba l’orador.
0 comentaris: